برنامه استراتژی گروه پزشکی مولکولی دانشکده علوم پزشکی بیرجند

 

تاریخچه

رشته پزشکی مولکولی در سال 1387 در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به تصویب و راه اندازی گردید. مجوز اولین دوره رشته پزشکی مولکولی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در بهمن ماه سال 1392 در دانشکده پزشکی با پذیرش دو دانشجو آغاز شد. در آن سال گروه پزشکی مولکولی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به خاطر ماهیت بین رشته ای بودن (Multidisciplinary ) با همکاری اساتید ی از گروه های آموزشی علوم پایه دانشگاه ازجمله گروه ایمونولوژی، بیوشیمی، علوم آزمایشگاهی ، میکروبشناسی ، فارماکولوژی و گروه های بالینی قلب، بیماریهای عفونی، انکولوژی ، گوارش و روماتولوژی به مدیرگروهی آقای دکتر محمدرضا عابدینی و معاونت آموزشی گروه آقای دکتر محسن ناصری تشکیل گردید. پس از اعزام جناب اقای دکتر عابدینی در سال 1394 به ماموریت آموزشی خارج کشور، جناب آقای دکتر محمد فریدونی به مدت 4 سال مسؤلیت مدیرگروهی را عهده دار بودند. با تلاش مسؤلین ، اساتید و دانشجویان دانشگاه تا کنون بصورت مداوم و هر سال پذیرش دانشجوی دکتری پزشکی مولکولی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شده است. از سال 1399 آقای دکتر محسن ناصری فارغ التحصیل پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی(ورودی های 1387 رشته پزشکی مولکولی) مدیر گروه می باشد.

 

چشم انداز:Vision

گروه پزشکی مولکولی تلاش دارد با همتی مضاعف، بهره گیری از توانمندی های موجود و بهبود شاخص هاو دستاوردهای گروه –در پایان برنامه- در راستای مولفه های دانشگاه های نسل سوم گامی موثر بردارد و با ایجاد ارتباط بین دپارتمان های تخصصی علوم پایه باهم و همچنین ارتباط بین علوم پایه و علوم بالینی جزو گروه های آموزشی و پژوهشی برتر در این دانشگاه  باشد.

 

رسالت :Mission

گروه پزشکی مولکولی وظیفه دارد :

  •      با استفاده از تکنولوژی ها و روش های نوین آموزشی ، باکیفیت تریت آموزش تشخیص مولکولی، علوم سلولی و مولکولی، ژنتیک مولکولی و ژنتیک پزشکی برای دانشجویان علوم پزشکی ارائه دهد.
  •      محیط آموزشی عالی و ترغیب کننده را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی فراهم آورد.
  •      در توسعه فردی و آموزش های پیشرفته اعضای هیئت علمی گروه با ایجاد فرصت های تحقیقاتی نقش موثرایفا کند.
  •      طراح های فناورانه و تولید ثروت را در گروه طراحی و اجرا کند.
  •      تعامل سازنده، تبادلات علمی موثر و کار گروهی را با گروه های علوم پایه در دانشگاه ،دانشگاه های دیگر و مراکز تحقیقاتی و گروه بالینی فراهم آورد.
  •      در آموزش مداوم و تقویت علمی دانش آموختگان نقش موثر داشته باشد.
  •      از ظرفیت دانش آموختگان برای ارتقای آموزشی و پژوهشی گروه استفاده کند.

 

ارزش ها Value:

  •      رعایت اصول و موازین دینی و اخلاق حرفه ای
  •      توسعه روحیه همکاری و تعامل بین بخش های تخصصی علوم پایه و همچنین علوم پایه با علوم بالینی
  •      احترام به دانشجویان و همکاران
  •      ارتقای اعضای هیات علمی
  •      تربیت نیروی انسانی خلاق و نوآور ،اخلاق مدار، فناور و پژوهشگر
  •      ارتقا مستمر کیفیت

 

پیامد های مورد انتظار از دانش آموختگان:

تربیت نیروی انسانی متخصص کارآمد، با اخلاق و صاحب نظر در امور آموزشی و پژوهشی رشته پزشکی مولکولی مطابق با نیاز های زمان و جامعه است. دانش آموختگان باید :

1)      اهمیت و جایگاه رشته پزشکی مولکولی را درک کرده باشند.

2)      توان آموزشی و پژوهشی را در مورد پزشکی مولکولی داشته باشند.

3)      به روش های پیشرفته تحقیقات در پزشکی مولکولی مسلط و توان انتقال ،توسعه و نیز خلاقیت در ابداع آنها را داشته باشند.

4)      توانایی راهنمایی پایان نامه های تخصصی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (PhD)زمینه های رشته مربوط را دارا باشند.

5)      توان نقد و بررسی آموخته ها و یافته ها را داشته باشند.

 

     آموزشی:

  •       آموزش علم پزشکی مولکولی، تشخیص مولکولی واساس مولکولی بیماری ها در تمام مقاطع تحصیلی
  •      تهیه طرح درس و مشارکت در تهیه درس نامه آموزشی برای دروس نظری و عملی در مقاطع تحصیلی مرتبط
  •       تعیین اولویت های کشوری در زمینه آموزش پزشکی مولکولی
  •       برقراری ارتباط با گروه های مختلف علوم پایه و بالینی
  •     توانایی برقراری ارتباط با مراکز آموزشی مربوط به رشته در داخل و خارج کشور

 

 

       پژوهشی:

  •       تعیین اولویت های پژوهشی براساس اولویت های جغرافیایی منطقه
  •       طراحی، تدوین و اجرا و ارزشیابی تحقیقات مرتبط با پزشکی مولکولی وانتشار نتایج آن
  •       راهبری تیم تحقیقاتی بین بخشی(علوم پایه و علوم بالینی)
  •       راهبری تیم تحقیقاتی بین المللی
  •       راه اندازی روش های آزمایشگاهی و تشخیص مولکولی نوین
  •       ابداع روش های آزمایشگاهی و تشخیص مولکولی

 

    خدماتی:

  •       همکاری در ارائه خدمت در آزمایشگاهی مختلف تشخیص در رشته مربوطه
  •       ارائه خدمات سلول درمانی در آزمایشگاه های سل تراپی دولتی وخصوصی بعنوان مسئول فنی
  •       شناسایی، راه اندازی و بهبود روش های آزمایشگاهی و تشخیصی در پزشکی مولکولی
  •       راهنمایی تیم های تحقیقاتی و پایان نامه های دانشجویی در زمینه پزشکی مولکولی

 

توانمندی ها و مهارت اصلی مورد انتظار(Expected competencies)

الف) توانمندی های مورد انتظار:

  •    مهارت ارتباطی
  •       تعامل بین بخشی
  •       آموزش و تدریس
  •       پژوهش
  •       مهارت های حل مسئله
  •       کار در محیط آزمایشگاه تشخیص مولکولی
  •       راه اندازی روش های نوین تشخیص مولکولی
  •       مهارت های مدیریت شامل برنامه ریزی،سازماندهی ،اجرا،پایش ونظارت ، ارزشیابی و کنترل کیفی
  •       مهارت کار با حیوانات
  •       به کارگیری مبانی ایمنی زیستی(Bio safety) در محیط کار
  •       حرفه گرایی و رعایت اخلاق حرفه ای

 

ب)مهارت های اختصاصی مورد انتظار:

توانمندی های اختصاصی مورد انتظار برای دانش آموختگان این مقطع عبارت اند از:

 

 

مهارت

                         حداقل تعداد موارد انجام مهارت برای یادگیری

مشاهده

کمک در انجام

 

انجام مستقل

کل دفعات

کاربرد روشهای تشخیص مولکولی

4

4

4

12

کاربرد روش های ایمونولوژی

5

4

6

15

کاربرد روش های بیوانفورماتیک

4

4

4

12

کار با حیوانات آزمایشگاهی

3

3

3

9

مدیریت نمونه گیری

3

3

3

9

انتخاب تست آزمایشگاهی مناسب

4

4

4

12

کشت سلول

1

4

4

9

کشت کروموزومی و کاریوتایپینگ

1

1

1

3

استخراج DNA

1

4

15

20

استخراج RNA

1

4

15

20

PCR

1

4

15

20

PCR-RFLP

1

4

15

20

RT-PCR

1

1

1

3

Real Time PCR

1

4

15

20

طراحی پرایمر

2

4

10

16

ایمونوبلاتینگ

1

4

4

9

spss

2

4

10

16







 


استراتژی های اصلی گروه پزشکی مولکولی بیرجند

جهت دستیابی به موفقیت کامل در این رشته نیازبه دسترسی آسان به تکنولوژی پیشرفته و حضور متخصصین علوم پایه وبالینی زبده و کارآمد و ارتباط و هماهنگی بین ایشان می باشد.

  اهداف کلی:

  •      توانمند سازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انجام و راه اندازی روش های نوین تشخیص مولکولی
  •      توانمند سازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انجام تحقیقات فناورانه و پژوهش های بنیادی _کاربردی
  •      استفاده از روش های نوین آموزش در فرایند یاددهی_یادگیری (افزایش تعامل دانشجویان و یادگیری همیارانه)
  •      ایجاد تحقیقات در راستای نیاز های سلامت جامعه
  •      استفاده از جدیدترین تکنولوژی های آموزشی، اصول علمی و دانش به روز در آموزش و تحقیقات
  •      ایجاد همکاری های داخل دانشگاهی، بین دانشگاهی و تبادلات علمی با مراکز تحقیقاتی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی
  •    جذب هیات علمی کارآمد متناسب با نیازمندی های گروه به منظور ارتقای علمی گروه

 

اهداف فرعی:

  •     تعیین حیطه های پژوهشی اصلی اعضای هیات علمی گروه در جهت تعیین خط مشی گروه
  •      تقویت تعامل، تبادلات علمی و همکاری های موثر دانشجویان و هیات علمی در فرایندهای آموزشی و طرح های تحقیقاتی
  •      ایجاد محیطی مناسب برای تفکر خلاقانه و بارش فکری (Brain storming) دانشجویان تحصیلات تکمیلی
  •      برگزاری جلسات برای ایجاد صمیمیت، انگیزه و رقابت دانشجویان تحصیلات تکمیلی

  • v     برگزاری جلسات ژورنال کلاب برای به اشتراک گذاشتن برترین یافته های علمی در زمینه بیوشیمی و آموزش نقد منصفانه

 

 


تحلیلی SWOT:

نقاط قوت S

S1: آزمایشگاه مولکولی مجهز

 S2 : اعضای هیات علمی علاقه مند و توانمند و با پشتکار

S3 : فراهم بودن عرضه آموزش وپژوهش برای اعضای هیات علمی

S4 : معرفی آزمایش های نوین تشخیص مولکولی کلینیکی در سطح جهان به تعداد زیاد

S5: تسهیل شرکت در سمینار ها و کنگره های داخل و خارج از کشور

S6: رشد فزاینده مقالات علمی در مجلات معتبر

S7: حضور اعضای هیات علمی گروه های علوم پایه و بالینی در گروه

S8  : امکان استفاده از تجهیزات موجود در آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه

 S9 : نزدیکی اسکان اعضای هیات علمی و دانشجویان به محیط های آموزشی

S10: علاقه و نیاز متخصصین بالینی به همکاری و شناخت بیشتر حوزه ی تشخیص مولکولی

S11: داشتن منشی گروه

 

نقاط ضعف W:

W1: بودجه ناکافی برای پیشبرد اهداف آموزشی وپژوهشی

W2: کمبود امکانات تجهیزاتی مناسب و کافی پژوهشی

W3: نبود دانشجوی ارشد پزشکی مولکولی در کشور

W4: نداشتن نیروی انسانی کافی برای پژوه های تحقیقاتی پیشرفته و فعالیت آموزشی

W5: درگیری اعضای هیات علمی به کارهای اجرایی

W6: پراکندگی واحدهای آموزشی رشته و الزام حداقل واحد آموزشی عضو هیات علمی(استادیار16واحد/دانشیار 14واحد)

 

فرصت ها O:

O1: ساختار مدیریتی پشتیبان

O2: نیاز مبرم جامعه به دانش آموختگان ماهر در تشخیص مولکولی یه ویژه پس از بحران کووید19

O3 : عضویت هیات علمی گروه در هیات ارزشیابی و تخصصی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی

O4: دارا بودن یا سابقه در داشتن پست های مدیریتی توسط تعداد زیادی از اعضای هیات علمی گروه

O5 : حضور اکثر مدیران گروه رشته های تخصصی مختلف علوم پایه در گروه پزشکی مولکولی

O6: وجود مراکز تحقیقاتی معتبر و مرتبط در استان های همجوار و امکان تبادلات علمی

O7: حمایت دانشگاه از گروه و طرح پژوهشی، فناورانه و ثبت اختراع

 

تهدیدها T :

T1  : دوری دانشگاه از پایتخت و دانشگاه های مادر

T2 : کاهش انگیزه دانشجویان

T3: تخصیص نامناسب بودجه برای پیشبرد در طرح های ارزشمند ودانش بنیان

T4 :کاهش ضریب ماندگاری اعضای هیات علمی

T5: کمبود درخواست همکاری دانش آموختگان بسیار ممتاز رشته به دلیل دوری و محرومیت استان خراسان جنوبی

T6:عدم انتخاب کد رشته بیرجند توسط دانشجویان کشور برتر و ممتاز به دلیل دوری و محرومیت استان خراسان جنوبی